REGLER

Spirit of the rules

Reglerne i dette dokument er vejledende og sat op som guide, for hvordan vi mener spillet holdes så balanceret og fair som muligt. Vi håber at I som spillere vil have dette i tankerne når I læser dem og deltager i spillet. 


For os handler regler ikke om strenge linjer der skal overholdes for hver en pris. For os vil det altid være rollespillet og den “gode” historie der er i centrum. 


Vi påpeger dette fordi at der altid vil være måder man kan udnytte regler på, smuthuller og situationer hvor regler kan virke hæmmende for spillet og gøre en fed scene umulig.


Vi vil ønske at I som spillere vælger at holde jer til reglerne som de er tiltænkt og ikke prøver at udnytte dem for egen vinding, men samtidig føler jer trygge nok til at se bort fra dem, hvis dette kan være med til at gøre historien bedre. 


Dette er hvad vi kalder “Spirit of the rules” og er den vigtigste regel i dette dokument. 


Samtidig vil vi også gerne forsikre vores spillere om at hvis nogle skulle gå imod “spirit of the rules” så vil vi sende dem skuffede blikke og spydige bemærkninger indtil de stopper.


Med venlig hilsen Arrangørerne

Tilladte våben


NERF guns og Dart Zone (eller lignende mærker). For at dit våben må bruges til scenariet skal det være malet og kunne affyre en “Elite dart”, dette er for at alle skud kan bruges i alle våben.


Din skyder må ikke skyde mere end 130 FPS af sikkerhedsmæssige hensyn. Det er dit ansvar som spiller at overholde denne grænse. Skudstyrken kan blive testet inden spilstart. 

Dette vil ikke betyde noget hvis du køber et standard NERF eller Dartzone legetøjs våben, da de holder sig under grænsen. 


Find en udvidet guide for nybegyndere og erfarne NERF brugere under "Guider"


NERF style guns: 

Skydevåben vil blive opdelt i to kategorier


Manuelle (fjeder baseret og kræver ikke batterier for at affyre)

Alle spillere må medbringe og bære så mange manuelle våben som de vil. 


Automatiske (kræver batterier for at affyre). 

Alle karakterer til scenariet, kan som udgangspunkt bruge automatiske våben. 


Dog må hver gruppe kun medbringe ét automatisk våben for hvert tredje medlem i gruppen. Det vil sige er man under tre må man ikke have automatisk våben med sig, som en del af sit rolle udstyr. 


eks: Er man seks spillere, må gruppen medbringe to, som man selv kan fordele/dele. 


Alternative skydevåben:

Det vil ikke være tilladt på dette tidspunkt at bruge bue, armbryst, slangebøsse, kasteskyts eller andre kaste/skydevåben.


Nærkampsvåben:

Nærkampsvåben skal være bløde og ikke kunne forvolde skade på andre spillere. Brug sund fornuft i rigelige mængder. 


Ammunition

Scenariet anvender kun NERF ELITE type darts eller tilsvarende produkter.

Alt ammunition der skal bruges under spillet suppleres af scenariet og afleveres igen efter spillet. 


Brugte skud:

Affyrede skud er brugt og kan ikke affyres igen. Disse kan byttes ingame til ubrugte skud, mod en afgift.  


Tilladt rustning: 

Rustning skal være tematisk og troværdig. (se evt. kostume guide)


Rustning kan kun effektivt dække: hoved, arm, ben og skuldre. Rustning der dækker torso er kun æstetisk. Skjold er ikke tilladt i spillet. Søg dækning i stedet


Skud der rammer rustning giver ingen skade, men gør stadig ondt. 

Kamp

Til Fort Nowhere er der to forskellige slags kampe. Der er nærkamp som involverer næver og nærkampsvåben og skudkamp som involverer diverse skydevåben. Skudkamp vinder altid over nærkamp. 


Skudkamp og skade

Bliver man ramt af et skud er man “såret” 


Såret:

En såret person er mindre kampdygtig og må ikke længere bevæge sig uden hjælp.


Bevidstløs:

Bliver man ramt når man er såret, bliver man bevidstløs og må ikke affyre skydevåben. Man er bevidstløs, indtil man igen befinder sig i sikkerhed. Eksempelvis ved enten at blive båret væk fra kampen eller ved at der ikke længere bliver skudt omkring en.  


OBS. Det kan være svært at føle skud, der rammer, så vær tydelig i dine angreb og opmærksom på om du bliver ramt. 

Nærkamp og skade

Nærkamp er enhver form for kamp, der ikke involverer skydevåben.

Du bliver ikke såret eller bevidstløs, men er klar igen efter en halv times tid. Sørg dog for at spille på, at du har fået tæv. 


En imod En nævekamp:

Her opfordres til at aftale på forhånd hvem vinderen er, for at skabe en god og sikker kamp scene. Opstår nævekamp spontant og ingen vinder er åbenlys så går begge fra kampen som tabere. (Her er det oplagt at bøje reglerne for at skabe godt spil)


Flere mod En nævekamp:

Overtallet vinder og taberen får nogle tæv. 


Masseslagsmål:

Hvis der er flere folk på begge sider, så kommer alle lidt til skade, og der er ingen klar vinder.


Væbnet mod ubevæbnet:

Hvis den ene modstander har en kniv, kølle eller andre nærkampsvåben, vinder denne over den ubevæbnede.  

Medicin, Liv og Død

Karakter Død:

Karakter død kan kun ske, hvis spilleren af den døende karakter tillader det. 


Såret:

En såret person er mindre kampdygtig og må ikke længere bevæge sig uden hjælp.


Bevidstløs:

Bliver man ramt når man er såret, bliver man bevidstløs og må ikke affyre skydevåben. Man er bevidstløs, indtil man igen befinder sig i sikkerhed. 

“Eksempelvis ved enten at blive båret væk fra kampen eller ved at der ikke længere bliver skudt omkring en” 


Fix-Up: 

Healing er tilgængelige til spillet i form af Fix-Up. En Fix-Up sænker din skade et niveau. Så er du bevidstløs, går du til såret, er du såret, kommer du helt op igen. (Disse uddeles ved spilstart og kan anskaffes/genopfyldes under spillet.) 

Tyveri

Som udgangspunkt er tyveri kun tilladt af plotgenstande, ingame valuta, Fix-Up og ammunition. Udøv sund fornuft, tak. 

Plotgenstande vil være markeret tydeligt med scenariets logo og ofte være farvet gule. 


Ønsker du at få stjålet noget, så få det markeret i GM bunkeren


Special evner:

Der er ingen specielle evner som påvirker eller bøjer reglerne. 


Ekspertise:

Spiller du en rolle der har en ekspertise indenfor et bestemt område, kan du udøve denne ekspertise så længe den ikke direkte påvirker en andens karakter eller modificerer reglerne. 

eks. elektrikeren der desarmere en bombe eller VVS der reparerer vandpumpen. Men en spion kan ikke sige en anden spiller skal røbe hemmeligheder eller en trænet raider kan ikke øge antallet af automatvåben en gruppe har adgang til.