FORT NOWHERE

Setting

Scenariets mål

Fort Nowhere er et konflikt scenarie, der udspiller sig i dagene op til, at den lokale by (eller “Oase”) skal sende en større gruppe folk afsted på togt mod deres naboer. Fort Mesteren, den øverste leder af området, vil udnævne en “Primus” til at lede togtet, samt 3 assisterende titler. Det er nu op til grupperne at imponere Fort Mesterens Rådgivere i byen og vise, at de egner sig som leder gennem kløgt, styrke eller tjenester. Rådgiverne skal senere i samråd med Primus udvælge tre personer som får togtets undertitler og dermed sammensættes den endelige ledelses af togtet.

Primært mål for dig som spiller i scenariet:

Brug alle midler til at opnå disse mål. Bestikkelse, vold, smiger, alliancer, handel, magtdemonstrationer, manipulation, gaver, sabotage, aftaler, etc. (selvfølgelig indenfor spillets rammer og regler)

Scenariets historie: 

YEAR 1: 

Fort Nowheres leder ( Fortmesteren) har kaldt til samling. I krogene bliver der hvisket om et kæmpe togt mod en fremmed oase. Nærliggende stammer er nu strømmet til Fort Nowhere, ivrige efter at rage ran og goder til sig. Men hvem vil lede og hvem vil følge? Hvem vil udmærker sig i Fort Mesterens øjne og hvem vil blive forfordelt? Kan freden holdes når rivaliserende stammer skal være så tæt på hinanden og posterne skal fordeles?

YEAR 1: Togtet

Primus Cracker ledte det første store togt mod grænselandenes uanede muligheder med Fortmesterens velsignelse. De hærgede og plyndrede langt ruten og fokus blev hurtigt flyttet hurtigt hen på, hvad hver kunne sikre sig selv af rov og privilegier. De interne spændinger resulterede i en stigende grad af splittelse i togtet, og da de langt om længe trængte ind på Nationens Oase brød kaos ud…


En hårdt medtaget flok Fort Nowheres udsendte forlod en oase, der var totalt jævnet med jorden. Alle havde deres egne fortællinger med sig, men alle var klar over, at missionen ikke var gået som planlagt. Trods en respektabel mængde rov var splittelsen om fordeling stor og turen hjem var præget af forfordeling af mellem egne. 

En skuffet Fortmester tog imod det hjemvendte togt og konsekvenserne faldt som de kunne forventes. 

Hvad bringer fremtiden for Fort Nowhere???

YEAR 2: 

Efter det overordnet mislykkede togt mod Nationen, præget af grådighed og interne magtkampe, er krigerne fra Fort Nowhere vendt tilbage, kun for at blive mødt med Fortmesterens skuffelse. Der er intet tilbage af den oase, som før i tiden var Nationen og derfor ingen mulighed for at udnytte de ressourcer, som togtet skulle have skaffet. 

For at gøre op for denne fejl planlægger Fortmesteren et nyt togt. Målet er endnu ikke blevet valgt. Moder har før vist sig fjendtligt indstillet overfor Fort Nowhere og kunne derfor være et godt mål, men er hendes stammer for magtfulde til et angreb? Skal fokus i stedet rettes mod vest, mod den ukendte oase der? Eller skal blikket vendes længere væk, helt mod Dutch Hanse Alliance, som er på vej mod fortet? Kommer de som venner eller fjender?
Hvem tør stille sig i spidsen for togtet og genvinde Fortmesterens gunst? 


Magt dynamikken i Fort Nowhere

For at forstå hvordan verden hænger sammen er det vigtigt at forstå hvorfor Fort mesteren sidder ved magten og hvordan han bruger den. 

Det er svært at identificere hvor forurenet en vandkilde er, og at rense en er stort set umuligt. Det er dog lykkes enkelte folk at gøre, her i blandt Fort mesteren, som glædelig deler ud af den så længe man viser ham respekt og giver ham gaver. 

Fort mesteren har ikke selv en stående hær men dog en del loyale folk og han styrer sit område ud fra to principper:

Det er ikke ualmindelige at han kommer med ønsker såsom “klan A har opført sig dårligt inde for mine mure, det vil klæ dem hvis nogle lærte dem nogle manerer”, eller “ Klan B har ikke været gavmild overfor mig længe, man kan jo blive helt i tvivl om vi er venner”  Ønskerne er ofte vage, hvilket ofte resultere i overreaktioner “for at være på den sikre side” 

Området lige uden for muren

Jo tætter man er på byen jo nemmere er det at få fat i rent vand, men samtidig er det også nemmere for Fort mesteren at holde øje med en. Det skaber en anspændt stemning hvor man aldrig er helt sikker på om han vil straffe dig for skyde en mand, eller straffe dig for at ha vist svaghed i at lade ham gå. 

Samtidig skal man konstant dele de få ressourcer man har i form af gaver til ham og hans rådgivere for at holde sig på så god fod som muligt med ham.

De fleste vælger derfor at slå lejr op lige udenfor byen når de kommer på besøg, i et forsøg på ikke at være konstant i hans blik men i periferien af det.


Det er i dette område spillet kommer til at foregå.     

“Oasen” - Fort Mesterens territorium 

I det nærliggende område er der stadig en vis form for orden, Fort mesteren kan ikke se alt hvad der foregår, men rygter gør at man ikke kan slippe afsted med hvad som helst.

Der er ikke nogen nedskrevne regler man skal overholde men folk er før blevet straffet for ting som “ikke at kunne komme med en forklaring på hvorfor de angreb en anden klan”, og “at massakrer en besejret fjende”. 

Meget kan tilgives men hvis Fort mesteren får indtrykket af, at en klan ikke længere kan bidrage med noget godt til hans mikro samfund kan man blive udstødt og sendt i eksil. 

Grænsen for Oasen er selvfølgelig ret flydende men man siger at alt inden for en dagsrejse af Fort Nowhere er relativ sikkert, men derfra bliver det gradvist mere og mere usikkert at bevæge sig rundt.

Oasens område rummer en række mindre og ofte skjulte beboelser og nomadesamfund som alle profiterer af Fort Nowheres sikkerhed. 


Zonen uden for Oasen

Bliver man Udstødt at Fort Mesteren har man to valg, enten kan man vente på at en større klan kommer forbi og vælger at indlevere dig for at nogle score nemme point, eller at rejse derud hvor hans indflydelse ikke længere rækker.

Dette har gjort at zonen uden for Oasen er en lovløs ødemark hvor folk lever som opportunistiske rovdyr og gør alt for at få nok af de få ressourcer der til rådighed. Det er derfor ikke ualmindeligt at man aldrig høre fra folk igen hvis de først forvilder sig herud. Det har selvfølgelig også medført lejrbåls historier om alt fra mutanter til varulve der kommer og tager dig i natten og trækker dig ud i zonen. 


Andre byer

På trods af zonens fare, er der stadig folk der kommer igennem eller nye folk der kommer til oasen med historier fra verden udenfor og det virker ikke til at Fort Nowhere er unik. 

Rygterne siger at der findes flere forskellige steder hvor det også er lykkes at skaffe rent vand og ved hvert sted er samme afgrænsning opstået: by, oase, zone. 

Samfundsstrukturerne virker dog forskellige. Historier om alt fra utopiske samfund med fred til voldelige thunderdome samfund florere om lejrbålet.

Det eneste der er sikkert er at Fortmesteren tror på disse rygter og samler nu et togt, for at bryde igennem zonen og udforske disse ressourcerige område.